Jak zwiększyć wydajność i zdrowie ścięgien i więzadeł jesienią? Przeczytaj nasz przewodnik!
Jak zwiększyć wydajność i zdrowie ścięgien i więzadeł latem? Przeczytaj nasz przewodnik po letnich sportach

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są więzadła a czym ścięgna?
  • Jak poprawić zdrowie ścięgien i więzadeł?
  • Czy gra w tenisa ma znaczenie dla zdrowia tytułowych części ciała?
  • W jaki sposób wpływa wspinaczka górska na ścięgna?
  • Który suplement diety na ścięgna wybrać?

Ścięgna i więzadła są dość podatne na różnego rodzaju urazy, dlatego tak ważne jest ich nieustanne wzmacnianie oraz dbanie, by w razie problemów, miały one szansę na szybką rehabilitację. Warto jednak pochylić się nad tym, czy można temu zapobiec? Oczywiście! Niezwykle ważna okazuje się tutaj profilaktyka, czyli pozostawanie aktywnymi fizycznie, stosowanie prawidłowej diety oraz suplementów o potwierdzonej skuteczności.

Ścięgna — czym one są?

Ścięgna są tkanką włóknistą, jaka stanowi w pewnym sensie przedłużenie mięśni. Są one skonstruowane z tkanki łącznej.

Zadaniem ścięgien jest przenoszenie siły skurczu mięśni na kości. U człowieka występuje wiele typów ścięgien, są to np. ścięgna walcowate, płaskie i szerokie. Długość tej części ciała jest zależna od tego, jak zbudowany jest otoczony przez nią mięsień. Należy też wiedzieć, iż to jak długie oraz grube jest ścięgno ma istotne znaczenie dla kwestii takich jak: ruchomość stawu i kurczliwość tkanki mięśniowej.

Czym są więzadła?

Stawy są utrzymywane na swoim miejscu dzięki więzadłom. Są one niczym innym jak połączeniami tkanki łącznej, które występują pomiędzy jedną kością a drugą. Odgrywają one istotną rolę w stabilizowaniu stawów. Więzadła są raczej mało elastyczne, a to znaczy, iż jeśli dojdzie do sytuacji, w której zostaną one rozciągnięte ponad miarę, rozluźnią się lub — w skrajnych przypadkach — pękną.

Urazy mechaniczne więzadeł stawów kolanowych to chleb powszedni wielu sportowców. Do rozciągnięcia lub pęknięcia więzadeł krzyżowych dochodzi nierzadko w skutek bezpośredniego albo pośredniego uszkodzenia. Przykładem takich sytuacji mogą być te, kiedy gwałtownie zatrzymany zostaje ruch obrotowy stawu kolanowego. Podobnie jest w przypadku więzadeł bocznych w stawie skokowym — do urazów tych partii ciała dochodzi, gdy kostka zostaje wygięta podczas styku z podłożem.

Gra w tenisa a zdrowie ścięgien

Tenis to propozycja zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Z powodzeniem można mówić o tym, że stanowi on efektywną formę relaksu i jest doskonałym sposobem na spędzanie czasu wolnego. Ten sport to zdrowa i jednocześnie pełna przyjemnego napięcia rywalizacja, która daje graczom mnóstwo pozytywnej energii i w konsekwencji zapewnia lepsze samopoczucie.

Gratisem jest także fakt, iż gra w tenisa pozwala szybko wypracować sobie szczupłą sylwetkę i poprawę koordynacji ruchowej. Co ciekawe, regularne ćwiczenia tego typu zwiększają także wydolność płuc. W trakcie treningów organizm wydziela tzw. hormony szczęścia, co wpływa na dobrostan psychiczny. Słowem, sport jest potrzebny ludzkiemu ciału, a tenis z pewnością jest świetną opcją dla tych, którzy tego lata chcą zaznać większej ilości ruchu!

Osoby, które pragną rozpocząć przygodę z tenisem, powinny wiedzieć o tym, że sport ten sprzyja urazom różnych części ciała. Na kontuzję szczególnie mocno narażone są stawy. Dlaczego tak się dziele? Ponieważ ten sport polega przede wszystkim na ciągłym powtarzaniu konkretnych sekwencji ruchowych i uderzeń, co często prowadzi do wystąpienia różnych kontuzji oraz zwyrodnień. Co można zrobić, aby przeciwdziałać takim sytuacjom? Przede wszystkim ważne jest, aby zwieszać siłę mięśni, dbać o uzupełnianie niedoborów mazi stawowej oraz stale poprawiać elastyczność tkanki mięśniowej, ścięgien oraz więzadeł otulających stawy.

Zatem to właśnie kondycja ścięgien i więzadeł stanowi ubezpieczenie innych partii ciała. Jak się o nie troszczyć? Można np. wdrożyć dietę obfitą w kolagen, białko oraz wapń. Nie bez znaczenia są także suplementy zawierające składniki takie jak kwas hialuronowy, siarczan chondroityny, cynk oraz miedź. Przykładem takiego preparatu jest Cignon Shots.

Czy wędrówki po górach sprzyjają poprawie kondycji więzadeł i ścięgien?

Zacznijmy od tego, że bez względu na to, czy planuje się trwający kilka dni trekking w Tatrach, czy też miesięczną wyprawę w Himalaje, przez wyjazdem należy zadbać o właściwe przygotowanie swojego ciała do wysiłku, który je czeka w górach. O czym mowa? Przede wszystkim o zatroszczeniu się o różnego rodzaju zabezpieczenia medyczne, naukę rzeczy czysto technicznych, ale przede wszystkim o poprawę kondycji i sprawczości całego układu ruchu.

Oto kilka zasad, o których warto pamiętać, zanim wyruszy się na szlak:

  1. Ocena możliwości swojego organizmu — wiedza o tym, w jakim punkcie się znajdujemy pozwoli wybrać najlepszą trasę i uniknąć wielu nieprzyjemności w drodze;
  2. Rozpoczęcie swojej przygody od krótkich dystansów oraz tempa dostosowanego do własnych możliwości, nie należy zbyt mocno forsować swojego organizmu;
  3. Wdrożenie treningów kondycyjnych z założeniem stopniowego zwiększania intensywności ćwiczeń;
  4. Analizowanie wysiłku w trakcie trwania treningu;
  5. Trzymanie się założonego przez siebie (lub trenera) planu działania;
  6. Trenowanie na nachylonej bieżni, schodach lub po prostu pod górkę.
Wędrówki górskie_Cigon Shots

Co jeszcze jest ważne? Dobrze jest postawić na trening oporowy, który znacząco obniża ryzyko zaistnienia uszkodzeń ciała. Regularne wykonywanie tego rodzaju ćwiczeń bardzo wzmacnia ścięgna oraz stawy. Do takiego treningu dobrze jest dołożyć jeszcze automasaż i rozciąganie tkanek mięśniowych. Pozwala to zachować prawidłową elastyczność powięzi i zakres ruchu, co naprawdę jest skuteczna profilaktyką wszelkich urazów mechanicznych.

A co ze wspinaczką górską?

Jeśli chodzi o jesienne aktywności fizyczne, to ciekawą opcją wydaje się wspinaczka górska. Angażuje ona do pracy praktycznie całe ciało, dlatego przed rozpoczęciem treningów tego typu, koniecznie trzeba zadbać o prawidłowy zakres ruchomości narządu ruchu, stabilność stawu ramiennego, jak również siłę nóg. Zbagatelizowanie któregokolwiek z wymienionych obszarów to przepis na przeciążenia kompensacyjne, które to z kolei z czasem stają się powodem odnoszenia różnego rodzaju kontuzji.

Charakter wspinaczki górskiej jest taki, że w trakcie ćwiczeń różne partie mięśni, stawów, ścięgien i więzadeł ulegają mocnym przeciążeniom. Osoby wybierające tego typu ruch, muszą mieć świadomość, iż będą narażone na problemy takie jak: tzw. łokieć tenisisty, uszkodzenia ścięgien mięśni odpowiadających za zginanie palców, czy też zespół cieśni podbarkowej.

Powyższe schorzenia nie są wyrokiem i wcale nie muszą się pojawić. Żeby ich uniknąć należy wypracować właściwe wzorce ruchowe kończyn górnych. Wspomniane wzorce są zaburzone np. w sytuacjach kiedy dana osoba ma ograniczoną mobilność odcinka piersiowego kręgosłupa, co w ujęciu praktycznym może oznaczać choćby zgarbioną sylwetkę.

Wspinaczka górska to szereg korzyści dla ludzkiego organizmu, jednak aby w pełni z niej czerpać konieczne jest zadbanie o wzmocnienie poszczególnych partii ciała, żeby zapewnić im maksymalną wytrzymałość. Można to zrobić dzięki wykonywaniu określonych ćwiczeń, pracy z fizjoterapeutą, prowadzenie zdrowego trybu życia i stosowaniu pełnowartościowej diety oraz włączeniu do jadłospisu suplementów, których skład realnie wspiera ścięgna i więzadła (np. Cignon Shots).

Gra w golfa a prawidłowe funkcjonowanie narządu ruchu

Jedną z ciekawszych, ale jednocześnie nieoczywistych jesiennych aktywności fizycznych jest gra w golfa. Zwykle nie pojawia się ona w zestawieniach dotyczących propozycji sportowych, a szkoda! Golf to wspaniała dyscyplina sportowa, która łączy ze sobą około sto milionów graczy z całego świata. W golfa można grać w każdym wieku, a sam jego charakter umożliwia czerpanie ogromnej satysfakcji z rozgrywki poprzez stałe polepszanie wyników i osiąganie kolejnych etapów. Choć golf wygląda na sport, który nie angażuje ciała szczególnie mocno, to w rzeczywistości zaprzęga on do pracy 130 mięśni, a w związku z tym również sporo ścięgien i więzadeł. W związku z tym warto pamiętać, że beztroska gra, jeśli nie będzie poprzedzona właściwym przygotowaniem, może skończyć się mikrourazami tkanek, które z kolei prowadzą zwykle do poważniejszych kontuzji.

Golf_Cignon Shots

Na szczęście istnieje naprawdę wiele skutecznych ćwiczeń siłowych dla amatorów golfa. Regularne treningi są przepisem na poprawę umiejętności gracza, ale także sposobem na uniknięcie różnych urazów. Dla golfistów najważniejsze są mięśnie brzucha, przedramiona, barki, ścięgna podkolanowe górnej części pleców raz mięśnie czworogłowe i pośladkowe. Na uwagę zasługują też ćwiczenia fitness, streching oraz podnoszenie ciężarków.

Czy siatkówka to dobra inwestycja czasu?

Siatkówkę można uprawiać o każdej porze roku. Lato i ciepła jesień to idealny czas dla siatkówki plażowej. Namiast deszczowe i zimne dni można umilić grając w siatkówkę na zadaszonej hali. Zasady gry są proste, a sama rozgrywka sprzyja wzmacnianiu nie tylko mięśni i stawów, ale także więzi z rodziną i/lub przyjaciółmi.

Sama gra z założenia jest intensywna, ale warto pamiętać, że ostateczne tempo narzucane jest przez uczestników zabawy, dzięki czemu może ono zostać dostosowane do możliwości każdego graczy, a także jego wieku i kondycji. Ten rodzaj siatkówki to również fajna opcja dla tych, którzy nie trenowali od dłuższego czasu, a obecnie chcieliby popracować nad swoją formą. Ponadto rozgrywka tego typu to idealny przykład łączenia tego co przyjemne i pożyteczne, ponieważ w trakcie zabawy szybko można pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Siatkówka plażowa_Cignon Shots

Oczywiście — jak w przypadku każdej opisanej aktywności — gra w siatkówkę plażową sprzyja występowaniu kontuzji, szczególnie jeśli chodzi o zapalenia nadgarstków i ścięgien Achillesa. Tutaj też ważna jest profilaktyka, czyli pełnowartościowa dieta, prawidłowa suplementacja oraz wykonywanie rozgrzewki przed rozpoczęciem zabawy. To jedne z wielu czynników, które realnie obniżają ryzyko pojawienia się urazów.

Cignon Shots, czyli realne wsparcie dla ścięgien i więzadeł

W poprzednich akapitach kilkukrotnie zostało wspomniane, że swego rodzaju ubezpieczeniem ścięgien i więzadeł jest przyjmowanie suplementów diety, których skuteczność została potwierdzona w toku badań naukowych. Ciekawą propozycją takiego preparatu jest Cignon Shots. Dlaczego właśnie on? Ponieważ cechuje go bardzo bogaty skład i jest odpowiedni zarówno dla dzieci (powyżej 3. roku życia), jak i osób dorosłych. Stosowanie tego produktu z powodzeniem można traktować jako profilaktykę urazów ścięgien, w tym np. ścięgna Achillesa.

W składnie Cignon Shots odnajdujemy kolagen, kwas hialuronowy, miedź i cynk, a także siarczan chondroityny. Na uwagę zasługuje też sama formuła preparatu, czyli wygodne shoty do wypicia na raz, bez konieczności popijania ich wodą. To świetna alternatywa dla tradycyjnych tabletek!

Decydując się na suplementację Cignon Shots obniżamy ryzyko wystąpienia kontuzji ścięgien i więzadeł (w tym także przypadków naderwania ścięgien), przywracamy prawidłowy metabolizm tych części ciała, zmniejszamy dyskomfort (jeśli ten występuje), wspieramy proces leczenia już istniejących urazów oraz poprawiamy ogólne funkcjonowanie poszczególnych ścięgien (także po zabiegach wykonywanych przez chirurga).

[product id="165, 208, 317"]
Promocje
Kerabione Booster + Kerabione Booster Oils
Kerabione Booster + Kerabione Booster Oils
122,95 zł 115,99 zł
szt.
(3+3) Kinon D3 + Kinon 200
(3+3) Kinon D3 + Kinon 200
200,00 zł 160,00 zł
szt.
Kinon 200 + Kinon D3
Kinon 200 + Kinon D3
86,68 zł 64,99 zł
szt.
Kerabione + Kerabione Nutri Nail
Kerabione + Kerabione Nutri Nail
66,99 zł 63,60 zł
szt.
Zestaw Flexus Shots + Cignon - na stawy i ścięgna
Zestaw Flexus Shots + Cignon - na stawy i ścięgna
109,67 zł 92,40 zł
szt.
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium