Czy uprawianie sportu może wpłynąć również na stan naszych włosów?
Czy uprawianie sportu może wpłynąć również na stan naszych włosów?

Sport to zdrowie – co do tego nie ma wątpliwości. Wiele osób stara się dbać o swoją sylwetkę oraz kondycję, regularnie ćwicząc na siłowni, chodząc na fitness, pływając czy jeżdżąc na rowerze. Jednocześnie tylko część z nich zdaje sobie sprawę, że zbyt intensywne treningi mają bezpośredni wpływ na stan włosów. Na szczęście istnieją pewne sposoby, aby ograniczyć niszczenie kosmyków przez nadmierną aktywność fizyczną. Jak sport działa na nasze włosy oraz w jaki sposób zadbać o ich dobry stan, niezależnie od typu ćwiczeń, jakie praktykujemy?

 

Czy aktywność fizyczna ma wpływ na stan naszych włosów?

Każdy z nas zdaje sobie sprawę z ważnego wpływu aktywności fizycznej na organizm. Ćwiczenia prowadzone przynajmniej 2-3 razy w tygodniu pomagają pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, wzmacniają mięśnie i wysmuklają sylwetkę, a także poprawiają ogólną wydolność krążeniowo – oddechową. Wybierając się na trening, ubieramy wygodny strój, zaopatrujemy się w odpowiednią ilość wody i skrupulatnie mierzymy czas przeznaczony na wybraną aktywność. Zarazem nie przywiązujemy jednak wagi do tego, jak nasz wzmożony wysiłek oddziałuje na stan włosów. Czego możemy się spodziewać?

Negatywny wpływ na stan włosów ma pływanie na basenie. Chlorowana woda prowadzi do nieszczelności łusek włosowych, osłabiając je. Pogorszenie kondycji kosmyków powoduje również pocenie się, będące częstym zjawiskiem w trakcie uprawiania sportu. Brak odpowiedniej pielęgnacji skóry głowy po treningu może przyczyniać się do rozwoju bakterii, przesuszania na skutek kontaktu z solami obecnymi w pocie czy nadprodukcji sebum, mogącej wpływać na wypadające włosy.

Chlorowana woda na basenie uszkadza włosy

Szczególnie negatywne działanie na nasze kosmyki ma intensywny trening siłowy. U kobiet dochodzi do produkcji znacznych ilości kortyzolu i testosteronu, a w konsekwencji – zaburzenia równowagi hormonalnej. U mężczyzn natomiast ma miejsce wyrzut testosteronu, który to hormon przekształca się w DHT, wywołując zmniejszanie mieszków włosowych i łysienie. Poprzez pobudzenie metabolizmu i gospodarki hormonalnej, organizm zaczyna zachowywać się jak w stanie nadmiernego stresu, czego objawem są między innymi wypadające i zniszczone włosy.

Aby uchronić się przed pogorszeniem stanu kosmyków na skutek intensywnego uprawiania sportu, należy zadbać o nie zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz. Jakie działania powinniśmy w tym celu podjąć oraz po jakie witaminy na włosy warto sięgnąć?

 

Jak połączyć sport z dbałością o włosy?

Chcąc utrzymać zdrowe, błyszczące włosy nawet podczas regularnego uprawiania sportu, musimy zwrócić uwagę na cztery główne obszary. Stosowanie się do poniższych wskazówek pozwoli zachować nie tylko zdrowe ciało, ale też piękne włosy – bez względu na częstotliwość treningów.

 

Utrzymanie właściwego bilansu kalorycznego

Osoby odchudzające się i trenujące często ograniczają ilość przyjmowanych kalorii. Tymczasem restrykcyjna dieta prowadzi do niedoborów, które źle wpływają na kondycję włosów. Ujemny bilans kaloryczny nierzadko powoduje zniszczenie włosów, osłabienie paznokci, a także senność i złe samopoczucie. Jeżeli więc nie chcemy, by treningi negatywnie odbiły się na zdrowiu naszych kosmyków, pamiętajmy o dostarczaniu z pożywienia optymalnej ilości energii oraz sięgnijmy po witaminy na włosy.

Właściwy bilans kaloryczny podczas treningów pozwoli zachować zdrowe włosy

Minimalizowanie stresu oksydacyjnego wywołanego intensywnym wysiłkiem fizycznym

Nadmierny wysiłek fizyczny może prowadzić do powstawania wolnych rodników i wystąpienia stresu oksydacyjnego. To zjawisko, które prowadzi do szybszego starzenia się komórek, a także osłabienia mieszków włosowych i przedwczesnego wypadania kosmyków. Aby zminimalizować stres oksydacyjny, należy zadbać o urozmaiconą dietę bogatą w przeciwutleniacze, w trakcie treningów pamiętać o optymalnym nawadnianiu organizmu, a także zdecydować się na raczej umiarkowaną aktywność fizyczną.

 

Odpowiednia pielęgnacja włosów przed i po treningu

Przed rozpoczęciem treningu warto zadbać o upięcie włosów za pomocą miękkiej gumki pozbawionej metalowych lub plastikowych elementów. Dzięki temu nie będą one plątać się, a ich struktura nie ulegnie tak łatwo zniszczeniu. Jeśli spocimy się w trakcie aktywności fizycznej, postarajmy się jak najszybciej umyć głowę. A może wybieramy się basen? Aby efektem naszej wizyty nie były zniszczone włosy, najlepiej zdecydujmy się na korzystanie z czepka. Jeżeli nie przepadamy za tym rozwiązaniem, przed wejściem do hali basenowej kosmyki zamoczmy pod prysznicem i zabezpieczmy za pomocą olejku. Bezpośrednio po wyjściu z basenu, umyjmy je starannie i nałóżmy odżywkę.

 

Stosowanie łagodnych kosmetyków i suplementów diety

Aby nawet po intensywnych treningach włosy pozostały zdrowe i mocne, warto sięgnąć po produkty Kerabione. To tabletki na włosy bogate w aminokwasy i antyoksydanty oraz minerały i witaminy. Skutecznie uzupełniają one dietę w składniki odżywcze i budulcowe, ułatwiając regenerację kosmyków. Pomocny może okazać się także łagodny szampon na wypadające włosy do codziennego stosowania. Dzięki niemu mycie głowy po treningu odświeży ją, a zarazem wzmocni kosmyki i ograniczy ich utratę.

 

Choć sport to niezwykle zdrowy sposób spędzania czasu, wykonywany zbyt intensywnie – może negatywnie wpływać na nasze włosy. Aby nie doświadczyć na własnej skórze niepożądanych skutków treningów, warto w kompleksowy sposób dbać o kosmyki. Pamiętajmy więc o właściwej diecie i pielęgnacji, minimalizowaniu stresu oksydacyjnego oraz stosowaniu wysokiej jakości suplementów diety na wypadające włosy, które pomogą nam utrzymać je w doskonałej kondycji nawet przy regularnej, wytężonej aktywności fizycznej.

Uprawiasz sport? To może Cię zainteresować:

[product id="265, 264, 58"]
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium